Get your own chat on spinchat.com!

Saturday, October 18, 2008

Bagaimana Cakera Padat Di Baca?




CD dibaca dengan memusat laser semikonduktor jarak gelombang 780 nm melalui bawah lapisanpolikarbon.Perbezaan jarak antara lubang dan darat adalah satu per enam jarak gelombang cahaya laser, mendorong kepada perbezaan satu per tiga jarak gelombang fasa antara cahaya yang dipantulkan daripada lubang dan daripada darat sekitarnya.

Jarak gelombang dipilih sebagai tolak ansur yang baik antara isyarat jejak radial (sinaran) tolak-tarik dan isyarat bacaan-luar aperture (bukaan) penuh.

Gangguan mengurangkan kekuatan cahaya dipantul dibandingkan dengan apabila laser dipantulkan oleh hanya darat.

Kekuatan cahaya diukur dengan fotodiod

Cakera 74-minit (650MB) mempunyai sekitar 333,000 sektor sementara cakera 80 minit (700MB) mempunyai sekitar 360,000 sektor membenarkan simpanan lebih besar.

Versi 90 dan 99 minit mengikut tambahan logik yang sama menyumbat lebih banyak sektor tetapi mengurangkan daya harap sepanjang pemancu.

Lubang lebih dekat pada sebelah label cakera, dengan itu kecacatan dan kekotoran pada sebelah jernih boleh diherot semasa dimainkan.

Cakera lebih mudah dirosakkan dengan mencalar sebelah label, sementara calar disebelah jernih boleh dibaiki dengan mengisi calar dengan plastik yang mempunyai index pantulan (index of refraction) yang sama.

0 comments:

music...